

Aerogains
Was vroeger het gewicht van de fiets het belangrijkste wat er was het het gebied van materiaal. Nu is aero het belangrijkste. En.....het is ook belangrijk! Je kunt met aero veeeeeel meer voordeel behalen dan met gewicht, zeker in Nederland!
Hoe kun je er voor zorgen dat je meer aero op de fiets zit en hoeveel watts levert dat dan op? Op deze pagina lees je welke maatregelen je kunt treffen en welk betaalbaar materiaal je kunt aanschaffen om watts te besparen.
Velen denken dat aero voordelen pas gaan tellen bij 40+ km per uur. Dat is echter niet zo. Al bij zo'n 30 km per uur gaat aero tellen. Bovendien is de snelheid t.o.v. de lucht vaak veel hoger dan de gemeten snelheid wanneer je bijvoorbeeld tegen de wind in rijdt. En de luchtsnelheid is waar het om gaat. Dat is ook de snelheid waarmee men in windtunnels werkt.
Wel is het zo dat hoe harder je rijdt (luchtsnelheid) hoe groter het aero voordeel. Daarom lees je bij de diverse artikelen ook telkens dat het voordeel x-watt tot x-watt oplevert en niet slechts 1 getal. Een en ander is ook afhankelijk van wat je nu doet,/hebt.
Als je alle voordelen bij elkaar optelt gaat het al gauw om minimaal 20+ watt die je kunt besparen er van uitgaande dat je momenteel geen enkele van de aerogains op dit moment benut. Dat is echt snel verdiend; 20 watt erbij trainen kost heel veel trainingsarbeid!
Aeroshirt en snelpak
Een van de grootste (zoniet de grootste) aerogains is het dragen van een aeroshirt. Nog steeds dragen veel renners een regular fit shirt.omdat dit fijn zou zitten. Nouja, dat klopt wel, maar een slimfit shirt of liever nog een aeroshirt zit ook hartstikke lekker omdat de gebruikte stoffen vaak nog net even elastischer zijn. En, ook niet onbelangrijk, een dergelijk shirt geeft van zichzelf al een snel gevoel. Maar het allerbelangrijkste is dat een shirt dat strak om je lichaam zit een enorm aero voordeel oplevert. Afhankelijk van wat je nu draagt en de (lucht)snelheid kan dit voordeel oplopen van 4 tot wel 20 watt! Dat is echt heel erg veel. Het betekent dat je met een 4-20 watt minder hard trappen net zo snel gaat! Maar je kunt natuurlijk ook net zo hard blijven trappen en je snelheid verhogen!
Het voordeel van een snelpak is nog een paar watts meer dan een strakke bibshort en shirt. Een snelpak geeft overigens wel meteen een snel gevoel en dat is ook wat waard!

Aerosokken
Kijk je weleens naar een koers? Let dat eens op de sokken. Tot een jaar of twee geleden waren er maar een paar ploegen die met aerosokken reden. Nu is dat anders; alle ploegen rijden met aerosokken en dat is niet voor niets! Aerosokken leveren je 4-8 watt op afhankelijk van uiteraard de snelheid. Dat is hetzelfde als wat bijvoorbeeld een set 50mm wielen aan aerovoordeel oplevert. Het verschil is dat zo'n wielset minimaal 1000 euro kost en een paar aerosokken zo'n 25- 40 euro kosten. En soms nog minder in een aanbieding.
Tegenwoordig zakken deze sokken niet meer af zoals dat een jaar of vijf geleden wel het geval was. Wil je een paar aerosokken die niet opvallen, eruit ziet als een gewone sok en erg fijn dragen dan kun je kijken naar de sok van silca (in diverse kleuren). Een topsok van Nederlandse makelij is de sok van Sockeloen; een van de snelste ter wereld.
Trouwens, je hoeft eigenlijk maar 1 paar aerosokken te kopen specifiek voor groepsritten waarbij je niet gelost wil worden of juist veel kopwerk wil doen! Voor je gewone trainingen voldoen normale fietssokken natuurlijk prima.

Aerohelm
Tegenwoordig zijn de aerohelmen voor de koers goed geventileerd en kun je deze al gauw dragen tot een temperatuur van 25 graden en soms nog wel warmer weer. De aerohelm geeft een voordeel van zo'n 4-8 watt. Ook weer een mooie besparing. Dus als je een nieuwe helm nodig hebt, denk dan eens serieus na over een aero model. De prijzen en de gewichten zijn vergelijkbaar een gewone helm. Ekoi en decathlon hebben een aerohelm voor een zachte prijs.
En dan nog dit. De helm bandjes natuurlijk netjes strak afstellen voor de spiegel en je bril over de bandjes dragen. Scheelt ook weer een watt ten opzichte van wapperende bandjes met de bril eronder!
Alleen voor echt warm weer heb je nog een gewone extra geventileerde helm nodig.

Stuur en shifters
Smallere stuutjes is trend in de wielersport. Waarom? Met een smaller stuur zit je net iets compacter en heb je minder frontaal oppervlak en dus ben je meer aero. Dat kan je enkele watts opleveren. Als je een smaller stuur neemt dan je volgens een meting van je schouderbotjes zou moeten hebben, kan dat oncomfortabel zijn. Dat is op te lossen door wat breed te zitten met je ellebogen als het er niet toe doet. Pas als je echt hard moet rijden ga je in je aerohouding en heb je er zeker voordeel van.
Toch moet je zeker niet te snel een smal stuur nemen wat het stuurt ook wat zenuwachtiger. Mijn advies is wel een wt smaller stuur te nemen als je tussen 2 maten stuur (gaat per 2 cm) inzit.
Door je shifters naar binnen te zetten kun je met je polsen op het stuur rusten en staan je handen min of meer recht naar voren i.p.v. dat je handen naar buiten staan en dus wind vangen. Dat scheelt al gauw 1-4 watt. Verderop komt dit ook aan de orde bij de aerohouding.

Geschoren benen
Jarenlang leek het een mythe dat geschoren benen aero voordeel op zouden leveren, maar inmiddels hebben meerdere windtunnel onderzoeken aangetoond dat het scheren van ben wel degelijk voordeel oplevert. Uiteraard afhankelijk van de luchtsnelheid maar ook van de hoeveelheid haar je hebt. 2-6 Watt kun je hiermee besparen en dat voor niks! Vergelijk het eens met een kooi van ceramic speed van 500 euro, die slechts 1 watt besparing oplevert!
Geschoren armen kunnen overigens ook nog eens 1-3 watt opleveren!

Aerohouding
Vaak wordt gedacht dat de handen onderin de beugel de snelste houding op de fiets is. Maar dat is een misvatting. De snelste houding op de fiets is de volgende:
- Handen op de shifters
- Ellebogen iets naar binnen houden
- Ellebogen ongeveer 90 graden gebogen
- Hoofd iets naar beneden en schouders iets naar binnen
- Zie onderstaande foto
Met deze houding creëer je een veel kleiner frontaal oppervlak en zorg je ervoor dat er geen "parachute" onstaat tussen je armen-borst-buik zoals dat bij de handen in de beugel wel het geval is. Het voordeel dat je hier mee kunt behalen ligt tussen de 5-20 watt.
Een nadeel van deze houding is je dat deze zonder erop te trainen niet lang vol kunt houden. Dus zal je daar regelmatig op moeten trainen. Dat hoeft maar een paar minuten per rit te zijn en langzaam aan zal je dan in staat zijn langer in deze positie te kunnen rijden.
Deze houding neem je uiteraard alleen aan als het er echt om gaat zoals bijvoorbeeld wanneer je kopwerk levert of als je een gaatje moet dichtrijden.
