Materiaalgains

  1. Waar haal je voor een kleine investering veel rendement uit je materiaal? Hoe kun je watts besparen en dus met dezelfde inspanning harder rijden?

Het antwoord hierop is:

  • (Hot)Wax voor je ketting
  • Latex binnenbanden of tubeless rijden 
  • De juiste bandenspanning
  • Snelle (soepele) banden 

Hotwax

Hotwax voor je ketting heeft heel veel voordelen. Het bespaart tussen de 2 en 8 watts continue ten opzichte van een slecht of goed geoliede ketting. Het verlengt de levensduur van je ketting, tandwielen en kettingbladen drastisch. Ik rij momenteel met een ketting die al 12.500 km meegaat en nog is er geen slijtage te zien.  De ketting wordt stiller en de ketting blijft schoon omdat deze geen vuil aantrekt in tegenstelling tot olie.

Als alternatief voor hotwax kun je ook je ketting goed vetvrij maken en daarna drie of vier keer je ketting met wax druppelen met elke keer een paar uur ertussen. Zo krijg ook ook een uitstekend gewaxte ketting.

Kleine nadelen van het waxen zijn dat je de ketting volledig vetvrij moet maken, voordat je hem in de wax zet; anders heeft waxen geen zin. Na elke 150-200 km moet je de ketting met een doek schoon wrijven(1 minuut) en indruppelen (2 minuten) met wax. Opnieuw hotwaxen doe je om de 2000 km.

Latex binnenbanden 

Latex binnenbanden geven een continue besparing van 2.5 watts per band omdat deze minder wrijving hebben met de buitenband.

Nadelen van latex is dat je de banden elke dag op moet pompen en dat je ze niet in de bergen kunt gebruiken als je velgremmen hebt. Ze kunnen in de afdaling dan te heet worden en klappen.

Een andere mogelijkheid is tubeless rijden. Dit geeft ongeveer dezelfde besparing als latex binnenbanden of zelfs iets meer besparing. Nadelen van tubeless banden is de installatie ervan, want daarvoor heb je eigenlijk een compressor nodig en de troep die je er van hebt bij het wisselen van de banden of bij onverhoopt toch lekrijden.

Voor zowel tubeless als latex geldt dat het rijden op deze banden heerlijk is. Het geeft een comfortabeler gevoel dan de ouderwetse butyl bandjes.

Latex bandjes van Vittoria zijn top, maar je moet er wel ventielverlengers opzetten als je hoge velgen hebt. Ze zijn niet goedkoop, maar bijvoorbeeld met een beetje googelen kun je ze het en der voor niet te veel aanschaffen. (Bijvoorbeeld bij alltricks)

Bandenspanning

Velen rijden met te harde banden. Omdat we tegenwoordig met bredere banden rijden (liefst 28mm-30mm of 32 mm) kan de bandenspanning lager. Voor de juiste calculatie van de bandenspanning kun je bijvoorbeeld de silca tire pressure calculator gebruiken. Je moet doorgaans met een langere spanning rijden dan je denkt! Dit kan je heel veel watts besparen (tot zo'n 8 watts) als je nu met veel te harde banden rijdt.

In tegenstelling tot wat vroeger beweerd werd, kun je beter met ietsje te zachte banden rijden dan met te harde banden. Harde banden geven veel meer rolweerstand dan ietsje te zachte banden!

Banden 

Bij je banden keuze kies je voor tenminste 28 mm of 30 mm brede banden  of  eventueel 32 mm. Hoe breder de band hoe minder druk er in hoeft. (Silca tire pressure calculator). Banden van 28-30 mm hebben de minste rolweerstand. Worden ze breder dan gaat de winst van de rolweerstand verloren aan luchtweestand. Vooralsnog zijn dus banden van 28-30mm de beste optie. Je ziet dat ook terug in het profpeloton. Daar rijden alle ploegen met 28 of 30mm banden.

Als laatste kun je kijken welke banden de minste rolweerstand van zichzelf hebben hebben. Dan zijn bijvoorbeeld de Vittoria pro corsa of de pro corsa control (beter lekbestendig) of de continental gp5000. De besparingen kunnen met deze banden zomaar oplopen tot 5 watts per band t.o.v. stugge slecht lopende banden.

Op internet kun je uiteraard googelen op de snelste band van het moment.